مهران احمدی

مهران احمدی

| ایرانی


تولد :1352/12/9     

متولد 9 اسفند 1352، تهران،بازیگر.در سال 1391 نامزد سیمرغ بلورین سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم «روز روشن» شد.

تاريخ تولد، محل تولد، هنگام تولد:

در نهم اسفند سال 1352 در تهران به دنیا آمد.

پدر: -
مادر:-
برادر: -
خواهر:-
همسر:-
فرزندان:باران

مشخصات فردی:

در لیست بازیگران گزیده کار است و خیلی بی وقفه کار نمی‌کند. هیچ وقت به قاعده بد و بدتر قائل نبوده. یعنی اگر در شرایط بد و بدتر قرار گیرد ترجیح می‌دهد اصلا نباشد.
حرف تكراري نمي زند و بسيار با مرام و اهل رفاقت است.بسيار سلامت است و اهل خانواده. بدون هيچ حاشيه اي زندگي مي كند. به محض اينكه كارش تمام مي شود، راهي خانه مي گردد و در كنار همسر و دختر ش روزگار مي گذراند.
درخواستش از خداوند هميشه اين است كه به اندازه اي كه ظرفيت دارد به او بدهد. بسيار بي ريا است و از همنشيني با او اصلاً سير نمي شوي. صادقانه و رك و رو راست حرف مي زند. شرافت انساني را با هيچ چيز عوض نمي كند. بسيار از زندگي و زن و فرزندش مراقبت مي كند.

عادات و علائق شخصي:

از حضور در دل طبيعت، جان و جسم و روحش آرامش پيدا مي كند. از بدهكاري به اطرافيان واهمه دارد و اصلاً دوست ندارد بدهكار كسي باشد. مادرش را مشاور بسيار خوبي براي خود مي داند.
از عكس گرفتن خوشش نمي آيد. اصلاً دوست ندارد از خودش تعريف كند. دوست ندارد از زندگي شخصي اش در رسانه و مطبوعات حرفي به ميان آيد. پياده روي را دوست دارد.

دوران زندگي:

در کودکی به نیشابور کوچ کرد . کارش را از سال 1368 و با تئاتر نیشابور آغاز کرد. سال 1373 و با قبولي در رشته بازيگري در دانشگاه دوباره به تهران رفت و تئاتر را به صورت آكادميك ادامه داد. در تهران هم تئاترهای موفقی مانند «چند و چون به چاه رفتن چوپان» که در جشنواره فجر آن سال 9 جایزه گرفت، روی صحنه برد. «محاکمه ژاندارک» با آقای داریوش مختاری، «آسیدکاظم» و... از دیگر کارهایی است که در آنها به ایفای نقش پرداخت.

کار در تلویزیون

در سال 75 اولین کار تلویزیونی اش به نام «جدال با سرنوشت» و بعد از آن سریال‌های تلویزیونی دیگری از جمله «تنها در تاریکی» را کار کرد.

سینما

از آنجایی که فیلم‌های «آدم» (١٣٨۵)و «آن جا» (1387) ساخته عبدالرضا کاهانی اکران عمومی نشده اند، فیلم «بیست» ساخته کاهانی و محصول 1387 اولین فیلم اوست که به صورت جدی به نمایش درآمد. عبدالرضا کاهانی دوست و همشهری نیشابوری اش است که سابقه همکاری شان به سال های دور در تئاتر نیشابور برمی‌گردد.
با حضور در فیلم بیست، منتقدان ظهور یک بازیگر توانای جدید به سینما را خیرمقدم گفتند. در فيلم هاي «بيست» و «هيچ» و سريال «آشپزباشي»، در نقش يك راننده وانت حضور پيدا كرد، اما هر سه را متفاوت و بسيار جذاب ايفا كرد.
بعد از کار تلویزیونی اش به نام «ماه و مهر» به کارگردانی آقای فیاض موسوی، تصمیم گرفت دیگر کار نکند. چهار سال کار تلویزیونی نکرد و در این مدت دستیاری ، برنامه ریزی و کارگردانی کرد . هشت فیلم کوتاه ساخت و یک فیلم بلند ویدئویی به نام «کلکسیونر» و بعد از آن به سینما رفت و چند فیلم سینمایی بازی کرد .
پس از آن با انتخاب های درست، مسیر بازیگری اش را ادامه داد و در هر فیلم بیشتر از فیلم قبل دیده شد. بازی اش در فیلم هایی چون «هیچ»، «خواب های دنباله دار»، «سیزده 59»، «آلزایمر» مورد توجه منتقدان و مخاطبان سینما قرار گرفت. اما انصافا باید بازی او را در نقش یک هرمافرودیسم( دوجنسی) در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» خاص ترین نقشش دانست. نقشی که خودش می‌گوید به خاطر آن دو ماه کامل را با دوجنسی ها گذرانده تا آنها و دنیای شان را از نزدیک و بی واسطه بشناسد.

اظهارات احمدی درخصوص نقشش در فیلم اسب حیوان نجیبی است

تجربه بازی در یک چنین نقش هایی برای کمتر بازیگری پیش می‌آید. برای همین فرصت را از دست ندادم و بدون شک و تردید آن را پذیرفتم. وقتی پیشنهاد چنین نقشی به یک بازیگر می‌شود، به نظرم با همه سختی هایی که دارد، فرصتی است که نباید از دست داد. دو ماه تمام روح و جسم و همه وجودم از صمیم قلب درگیر این نقش بود و همه سعی ام را کردم که مشکلات این قشر از مردم را درک کنم و به نمایش بگذاریم.

مهران احمدی در آوای باران

احمدی بازیگر نقش شکیب در مجموعه تلویزیونی آوای باران به کارگردانی حسین سهیلی زاده است .او معتقد است این اثر از جمله آثار خوب صدا و سیما است که قصه هایی جذاب و پر افت و خیز را در دل خود نهفته دارد.

گفته های مهران درخصوص نقش شکیب

نقشی که در سریال آوای باران بازی می کنم، متفاوت از تجربه های قبلی من است. این نقش را باید دارای ویژگی های عجیب و غریب و یک برداشت و اقتباس دانست. در واقع کل متن را می توان نوعی اقتباس البته با تفاوت های بسیار نسبت به رمان معروف و بزرگ «الیور توییست» دانست. بعد از خواندن فیلمنامه کار احساس کردم که این نقش رگه هایی از شخصیت فاگین در الیورتوییست دارد.

بی‌انتخاب

«بی انتخاب»(آگاهی بدون انتخاب) اثر نمایشی و تلفیقی از نمایش، موسیقی، معماری و چیدمان است. مهران احمدی، صابر ابر و هومن سیدی با اجرا گردانی امیر کنجانی در این اثر به روی صحنه رفتند.
در این اثر هنری که در بزرگ ترین صحنه نمایش کشور به مساحت 1300 متر اجرا شد، چند چهره سینمایی و تئاتری با همراهی یک ارکستر زنده 30 نفره به بازی پرداختند.

مهران احمدی: نجابت ، اصالت و عشق ، 3 اصل اصلی هنر

نجابت ، اصالت و عشق ، 3 اصل اصلی هنر است که متاسفانه برخی از بازیگران امروز سینمای ایران یکی از این 3 اصل یا هر سه آنها را دور ریخته اند.
من از تئاتر آمده ام و آموخته ام که همواره به پیشکسوت خود احترام بگذارم ؛ضرورتی که در دوره فعلی کم کم به فراموشی سپرده می شود. وقتی پول در درجه نخست اهمیت قرار می گیرد اصل ماجرا که هنر است فراموش می شود و همه چیز در یک لایه سطحی اتفاق می افتد ،غافل از اینکه تماشاگر به شدت دروغ را می فهمد ،درحالیکه هنری که یقه نگیرد هنر نیست.

بیانات احمدی درخصوص شهرت

شهرت کاذبی که در شرایط فعلی در میان بازیگران گسترش یافته است موسمی و گذراست و شهرت موسمی جذاب نیست.

اظهارات مهران درخصوص بازیگر و بازیگری

من در این کار کاسب نیستم و برای سینما و بازیگری حبیبی ندوختم. هر چند ممکن است روزی بازیگری حبیب من را از پول لبریز کند، اما برای آن نقشه از پیش تعیین شده ای نریختم، اما از اینکه در ایران بازیگرانی که نقش های خاص و متفاوت بازی کنند، از انگشت های یک دست هم کمتر هستند، متاسفم. همه هم اتفاقا ادعا دارند که متفاوت هستند، ولی واقعا اینطور نیست. فقط اسم و فامیل شغل آنها در نقش ها عوض می شود. خودشان را مدام در نقش های متعدد تکرار می کنند؛ اسم این بازیگری نیست، پرروگری است!
هر کسی که بتواند حرف بزند، بخندد و گریه کند که اسمش بازیگر نیست. بازیگر کسی است که توانایی ایفای چند نقش متفاوت قابل باور و قانع کننده را داشته باشد. من هم برای هر نقش برنامه دارم. می روم کاراکتر واقعی آن آدم را در اطرافم پیدا می کنم تا فیزیک و روان او را درک کنم. این کار من را به درون آن شخصیت رهبری می کند. بازیگری که من سعی می کنم انجام بدهم، بازیگریِ ناخودآگاهی است و اصلا مهندسی وار نیست.
من تکرار را دوست ندارم و از شهرت بدم می آید. از اینکه شناخته شوم، اذیت می شوم. برای همین هم هست که در خیابان خیلی ها یا من را خیلی خوب می شناسند یا نمی شناسند. مثلا باورشان نمی شود که من همان کاراکتر دو جنسیتی «اسب حیوان نجیبی» هستم یا نعیم «مهرآباد» یا بهبود «پایتخت». سوپراستار دوست دارد شکل، قامت، فیزیک، شیمی خودش را حفظ کند. به واسطه همین ویژگی هاست که به او نقش می دهند.

زندگی شخصی:

مهران احمدی متاهل و دارای دختری به نام باران است.

تحصيلات و مدارك علمي:

تحصیل در رشته تئاتر در تهران

افتخارات:

  • نامزد سیمرغ بلورین سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم «روز روشن» (1391) ساخته حسین شهابی
  • تندیس زرین چهارمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در فیلم «هیچ» (1389)

آثار :

بازیگر

  • آوای باران(1392)
  • روز روشن (۱۳۹۱)
  • سیزده (۱۳۹۱)
  • تا ثریا (۱۳۹۰)
  • یاد آوری (۱۳۹۰)
  • بغض (۱۳۹۰)
  • یک خانواده محترم (۱۳۹۰)
  • آلزایمر (۱۳۸۹)
  • اسب حیوان نجیبی است (۱۳۸۹)
  • سیزده ۵۹ (۱۳۸۹)
  • صدای پای من (۱۳۸۹)
  • خواب‌های دنباله‌دار (۱۳۸۸)
  • هیچ (۱۳۸۸)
  • آن جا (۱۳۸۷)
  • بیست (۱۳۸۷)
  • خواب است پروانه (۱۳۸۷)
  • آدم (۱۳۸۵)
  • پایتخت 2
  • تمشک
  • آشپزباشی

تئاتر

  • چند و چون به چاه رفتن چوپان
  • محاکمه ژاندارک
  • آسیدکاظم
  • بی انتخاب

دستیار اول کارگردان

  • سیزده ۵۹ (۱۳۸۹)
  • خوابهای دنباله دار (۱۳۸۸)
  • آن جا (۱۳۸۷)
  • بیست (۱۳۸۷)

برنامه ریز

  • سیزده ۵۹ (۱۳۸۹)
  • خوابهای دنباله دار (۱۳۸۸)
  • آن جا (۱۳۸۷)
  • بیست (۱۳۸۷)
  • آدم (۱۳۸۵)

مدیر تولید:

بی خود و بی جهت

نقل قول و خاطرات:

احمدی در زندگي حسرت هيچ چيز را نمي خورد و مي گويد: «انسان نان تلاشش را مي خورد و لياقتش هر چه باشد به آن مي رسد».
مهران احمدی:
من هميشه هنر را به دريايي تشبيه مي کنم که اگر جسم زايدي در آن باشد ممکن است يک شب در آن غوطه ور شود، ولي فردا صبح کنار ساحل پيدايش مي کنند. هيچ گاه در دريا چيزي غرق نمي شود. اگر زايد نباشي، مي روي و با دريا همگام مي شوي و مي شوي خود دريا.
تا زماني که به هنر به عنوان شغل نگاه کنيم وضعيت مان خراب است. هنر شغل نيست. اين که چه کار کنيم پيشرفت کنيم حساب دو دو تا چهار تاست!
به ما بازیگران سینمای مستقل جایزه نمی‌دهند. درست‌تر هم همین است. من هم اگر روی یک فیلم سرمایه‌گذاری می‌کردم جایزه را در جشنواره‌ای که خودم برگزار می‌کنم به بازیگران فیلم خودم می‌دادم. بازیگرانی که در سینمای دولتی بازی می‌کنند معمولا جوایز را از آن خود می‌کنند. هر جایزه‌ای در هر جای دنیا از اسکار گرفته تا فیلم فجر وابسته به بازی سیاسی است. به تقسیم‌بندی بازیگر دولتی و غیردولتی اعتقاد دارم. در فیلمی که وجه سفارشی، شعاری و تبلیغی یک سازمان یا ارگان را با خود داشته باشد بازی نمی‌کنم.
پیشنهادهای زیادی با رقم‌های عالی برای بازی در اینگونه فیلم‌ها داشتم ولی امکان ندارد برای کارگردانی که تا دیروز سابقه خوبی نداشته و یکباره سینماگر فرهنگی نام گرفته بازی کنم. چیزی که همیشه بر آن تأکید خواهم داشت وجه انسانی فیلمنامه است. همیشه فیلم و ایدئولوژی حاکم بر آن باید وامدار یک نگاه انسانی و جهانشمول باشد تا در آن بازی کنم. هیچ کدام از فیلم‌هایی که تاکنون بازی کرده‌ام از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.

منابع:
ویکی پدیا
http://www.598.ir
http://cinemapress.ir
http://www.seemorgh.com
http://www.tishineh.com
http://biografiaka.akairan.com
http://www.banifilm.ir
http://www.parsnews.com
http://www.khorasannews.com

گالری تصاویر
محمدرضا شهیدی فرد ومهران احمدی
محمدرضا شهیدی فرد ومهران احمدی
مهران احمدی و باران کوثری در نشست خبری فیلم بغض
مهران احمدی و باران کوثری در نشست خبری فیلم بغض
مهران احمدی وپانته ا بهرام
مهران احمدی وپانته ا بهرام
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
مهران احمدی (بازیگر)
top arrow